مقالات

آکوردهای مهم پیانو

آکوردهای مهم پیانو

پیش از این که به صور مفصلی به مطلب آکوردهای مهم پیانو بپردازیم، بیایید تا مقداری با خود پیانو آشنا شویم. ساز پیانو یکی از مشهور ترین، معروف ترین و شناخته شده ترین سازی های موسیقی در جهان است، این ساز از یک صفحه کلید تشکیل شده است که با فشردن کلید (کلاویه) های آن، چکش هایی که به کلاویه ها متصل هستند به سیم های داخل جعبه پیانو برخورد کرده و صدا تولید می کنند. جالب است بدانید که ساز پیانو که ساخت آن به قرن 18 میلادی و حول و حوش 300 سال پیش بر میگردد، یکی از پیچیده ترین ساز های موسیقی می باشد به طوری که از حدود 2500 قطعه تشکیل شده است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با آکورد و آکوردهای مهم پیانو آشنا کنیم. با آموزش پیانو در منزل همراه باشید.

آکورد پیانو چیست؟

به اجرای همزمان چند صدا یا نت موسیقی با هم و به صورت همزمان آکورد گفته می شود. تعریف ساده تر آکورد این است که به اجرا کردن سه نت موسیقی به شکل همزمان آکورد می گویند. دلیل استفاده کردن از آکورد ها تقویت ملودی و ایجاد هماهنگی می باشد، برای هر آکورد درجه و نقش خاصی در گام موسیقی تعریف می شود تا که قوی ترین و هماهنگ ترین هارمونی، به همراه نت های زینت و صدا های فرعی ایجاد شود. تمامی ساز ها از قدیمی ترین ساز ها گرفته تا جدید ترین آن ها همگی دارای آکوردهای مختلف می باشند. با خود آکورد آشنا شدیم حال وقت آن است که با آکوردهای مهم پیانو آشنا شویم.

کسب اطلاعات بیشتر: نحوه کوک کردن پیانو گرند

آکوردهای مهم پیانو کدامند؟

با پیانو و این که آکورد چیست تا اینجای بحث آشنا شدیم، اکنون بیایید تا به سراغ بحث اصلی مان، یعنی آکوردهای مهم پیانو برویم. ساز پیانو نیز مانند تمامی ساز های موسیقی دارای آکوردهای متنوعی است که شمایی که قصد یادگیری و یا نواختن پیانو را دارید بهتر است که با آنها آشنایی حدودی داشته باشید. به همین جهت در ادامه این بخش با ما همراه باشید تا کمی با آکوردهای مهم پیانو‌‌ آشنایتان کنیم. آکوردهای مهم پیانو در 4 دسته قرار میگیرند که در زیر آن ها را مشاهده می کنید.

آکورد مینور (Minor)

یکی از آکوردهای مهم و پر استفاده در ساز پیانو آکورد مینور (Minor) می باشد. در تئوری موسیقی آکورد مینور تشکیل شده از”  یک نت پایه”  ، ” یک نت سوم کوچک”  و ” یک نت پنجم درست ” است. این آکورد سه صدایی که به آن اشاره کردیم آکورد اصلی گام مینور است، گام مینور در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، راک و…. مورد استفاده قرار میگیرد. آكورد هاي مينور بيشتر حالت غمگین و حزن آلود دارند.همچنین یه نکته دیگر که خالی از لطف نیست بدانید این است که آکورد و گام مینور از پایه های اصلی موسیقی تنال در دوران قواعد مشترک مخسوب می شود.

آکورد آگمنت (Augmented)

آکورد آگمنت (Augmented) بیشتر حالت هیجانی و متزلزل دارد، آکورد آگمنت یکی از آکوردهای مهم پیانو هست که شباهت بسیار زیادی به یکی دیگر از آکوردهای مهم  پیانو یعنی آکورد ماژور (Major) دارد، این شباهت به اندازه ای است که میتوان گفت آکورد آگمنت در واقع همان آکورد  ماژور است با این تفاوت که تنها نت پنجم آن نیم پرده جلو تر رفته است یا دیز شده است.

کسب اطلاعات بیشتر: آموزش پیانو با میدی کیبورد

آکورد ماژور (Major)

آکورد ماژور برعکس آکورد مینورر، آکوردی است که حالت شاد و روشن دارد. این نت در تئوری موسیقی تا حدودی به آکورد مینور شباهت دارد اما در نت دوم با‌ آن متفاوت است. آکورد ماژور از”  یک نت پایه”  ، از”  یک نت سوم بزرگ”  و ” یک نت پنجم درست ” تشکیل شده است. از آکورد ماژور در سبک های موسیقی فولکلور، راک، پاپ و کلاسیک استاده میشود. آکورد سه صدایی ماژور را که یکی از آکوردهای مهم پیانو است، آکورد اصلی گام می نامند. از خاصیت های آکورد ماژور ميتوان به دارا بودن صدایی پایدار و مطبوع اشاره کرد. آکورد ماژور نیز مانند آکورد مینور از پایه ها و ریشه های اصلی موسیقی تنال در دوران قواعد مشترک می باشد.

آکورد دیمینیش (Diminished)

از دیگر آکوردهای مهم پیانو، آکورد دیمینیش (Diminished) است، آکورد دیمینیش، برعکس آکوردهای مینور و ماژور، که حس خوشایند و مطبوعی به مخاطب و شنونده القا می کنند، صدایی ناپایدار و حالتی دیسوناس به قطعه می بخشند. از آکورد دیمینیش در فیلم های اکشن، ترسناک، ماجرای، راز آلود و…. استفاده می شود، آهنگ سازان در این نوع فیلم ها برای این که فیلم را از حالت یکنواختی خارج کنند و بهتر حس صحنه را به مخاطبان القا کنند، از آکورد دیمینیش برای ایجاد احساس و حالت نگرانی، ترس و اظطراب در بینندگان و مخاطبین استفاده می کنند.

در این بخش به معرفی و توضیح آکوردهای مهم پیانو برایتان پرداختیم، حال اما در اینجا و در این زمان وقت آن است که نتیجه بحثمان را بیان کنیم و نشان دهیم که مقصود و هدف کار ما از بیان این موضوعات در این مقاله به شما عزیزان، چه بوده است.

کسب اطلاعات بیشتر: پیانو سایلنت چیست؟

آموزش آکوردهای مهم پیانو

در طول این مقاله و تاپیک سعی کردیم تا شما را با پیانو، آکورد و مهم تر از همه آکوردهای مهم پیانو آشنا کنیم. به این علت که آکوردهای پیانو از مهم ترین بخش های نواختن پیانو هستند و شمایی که قصد یادگیری پیانو را دارید یا یادگیری پیانو را شروع کرده اید باید با این آکورد ها آشنا باشید، زیرا در آینده ای نزدیک خود شما باید بتوانید که این آکورد ها را در قطعه های مختلف استفاده کنید.

پیشنهاد ما به شما برای یادگیری بهتر آکوردهای مهم پیانو و در کل یادگیری نواختن پیانو این است که حتما به سراغ استادی بروید که از تجربه بالا در امر تدریس پیانو، نمونه کار های آموزش پیانو به افراد، اطلاعات بالا در حوزه موسیقی مخصوصا پیانو و توانایی انتقال مطلب و آموزش بالایی برخوردار باشد تا بتواند به بهترین شکل نواختن پیانو را به همراه آکوردهای مهم پیانو به شما آموزش دهد. خوشبختانه استاد سپهر ابراهیمی با دارا بودن تجربه ای طولانی در حوزه موسیقی و در حوزه آموزش و تدریس پیانو به افراد، یکی از بهترین گزینه ها برای شمایی است که قصد آموزش و یادگیری پیانو و آموزش پیانو در منزل را دارید.

4 دیدگاه در “آکوردهای مهم پیانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *